Tuesday, May 12, 2009

KURMA, KISMI DAN MADU

Sabda Rasulullah s.a.w "Berilah makan buah kurmakepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranyawanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yangakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar,bersopan santun serta cerdas pemikirannya."

Kebaikan Kurma Ketika Mengandung dan Bersalin Adalahamat baik sekali jika puan mengamalkan memakan buahkurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkanbersalin nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurmajuga dicalitkan sedikit di lelangit bayi. Ingat takkisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasamelahirkan nabi Isa a.s. Buah kurma tidak mengandungigula yang merbahayakan malah ia merupakan makananRasullullah s.a.w.

1) KURMA

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Rumah yang tidak adakurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurangsehat".Nabi Muhammad SAW bersabda: "Berilah makanan kurmapada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebabyang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadiseorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".Abu Abdillah a.s. bersabda: "Buah kurma adalah salahsatu buah yang berasal dari syurga dan dapatmensirnakan pengaruh sihir".

Abu Abdillah a.s. bersabda: "Orang yang memakan 7 buahkurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itudia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidakdiganggu setan".Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s. bersabda: "Barangsiapamemakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacingyang ada di perutnya akan mati".

2) KISMIS

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa memakankismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum>sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian".Nabi Muhammad SAW bersabda: "Biasakanlah memakankismis karena kismis dapat menghilangkan kepahitanempedu/cairan kuning), menghilangkan lendir,menyehatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan sarafdan menghilangkan letih".

Imam Ali a.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 21 bijikismis merah, maka dia tidak akan melihat padajasadnya suatu yang tidak disenangi".>>Imam Ali a.s. bersabda: "Kismis dapat menguatkanjantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panasdan memulihkan kesehatan jiwa".Pada riwayat lain dari Abi Ja'far At-thusi disebutkanbahwa kismis dapat menghilangkan lendir danmenyehatkan jiwa".

3) MADU

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa minum madusetiap bulan dengan niat melakukan nasehat Al-Qur'an,maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit".Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa inginmemiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminummadu".Nabi Muhammad SAW bersabda: "Sebaik-baik minuman ialahmadu karena dia dapat mengkonsentrasikan hati danmenghilangkan dingin yang ada di dalam dada".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Allah SWt telah meletakanberkah di dalam madu dan menjadikannya sebagai obatdari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70Nabi".Dari Imam Ali a.s. beliau bersabda: "Madu adalah obatdari segala penyakit,tiada penyakit di dalamnya, iadapat menghilangkan lendir dan membersihkan hati".Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda:"Rasul saw sangat menyenangi madu".Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda:"Biasakanlah dirimu memperoleh dua obat yaitu meminummadu danmembaca Al-Quran".

No comments: